En härlig båtutflykt från Zanzibar

Det perfekta avslutet

Att avsluta en resa till Tanzania med ett par dagar på paradisön Zanzibar är verkligen det perfekta avslutet. Zanzibar är en underbar ö och en vistelse på Zanzibar ger verkligen en stort kontrast från det mer primitiva livet på safarin – som såklart även det var underbart på sitt egna vis. Tältlodgerna är utbytta mot hotellrum med utsikt över det underbara vattnet precis utanför. Sent på kvällen när man går och lägger sig för att sova är vattennivån som högst och tidigt morgonen efteråt är vattennivån som lägst och sandstranden är plötsligt tillbaka. Hur underbart safarin än är så är det svårt att slå känslan av att vakna med utsikt över havet och längtan efter att få dyka ner i samma vatten strax efter.

Snorkling och sköldpaddor

Efter ett par dagar med sol och bad så längtade vi efter något lite mer äventyrligt. Vi pratade med vår lokala guide på plats från Afro Caribbean och bokade en heldagstur med båt. Turen startade tidigt dagen efteråt och på båten vi blev erbjudna lite frukost för att starta dagen med. Det första stoppet med båten var mitt ute i havet för att snorkla och vattnet var så underbart fint! Vi såg en mängd olika fiskar i regnbågens alla färger och även vackra korallrev. Så fort vi kände oss färdiga men snorklingen så hörde vi ett par andra passagerare ropa att det sett sköldpaddor, och då var vi självklart tvungna att dyka ner igen!

Underbart turkost vatten på Zanzibar

Lunch på en härlig ö

Efter snorklingen åkte vi båt ett bra tag, men den underbara utsikten var det aldrig något att beklaga sig över. Besättningen på båten erbjöd oss vatten, läsk och ginger beer, vilket var väldigt uppfriskande i värmen! Till lunch stannade vi på en rätt stor ö där flera andra båtar också lagt till. På ön bjöds det på färsk fisk, kött, grönsaker och potatis till lunch – och det var förvånande gott! Medan vi njöt av lunchen dansade och uppträdde en lokal grupp på scenen precis bredvid och stämningen spred sig bland alla oss besökare också. Till efterrätt serverades vi massor av färsk frukt, flera frukter jag aldrig ens hört talas om innan, och kokos, dadlar och andra spännande kombinationer.

Små sandöar

Båtutflykten sista stopp var på en liten, liten sandö – ön var så liten att den vissa tider på dygnet fullständigt dränktes av tidvattnet. På ön tog vi bilder och badade i det helt kristallklara vattnet, och sen var det dags att åka hem med båten igen. Jag vill varmt tacka Afro Caribbean för att ha anordnat denna underbara resa, och för att rekommendera denna underbara båtutflykt.